Přestavba na elektrokolo
publikováno 09.04.2016 (aktualizováno 06.09.2016)
Vybavení kola elektropohonem není ani dnes, kdy je nabídka hotových elektrokol široká, bezpředmětné. Vzhledem k zájmu okolí o tuto problematiku jsou v článku uvedeny základní komponenty a je připojena úvaha o současném vývoji s jeho klady i zápory.
Na obrázku je směr vývoje elektropohonu kol.
Používám zadní motor na kazetu nebo zadní motor pro šroubovací pastorek v případě takto osazeného staršího nebo levného kola. Řídící jednotka může být základní Magic nebo sin-wave, která má sinusový výstupní signál, což přináší kultivovanější a tišší chod motoru a o něco nižší spotřebu energie. Jedná se tedy o 6 až 9 tisíc korun plus cena za akumulátor, která může být 4 nebo i přes 15 tisíc podle nároků uživatele především na kapacitu a tedy dobu nebo počet kilometrů, po které pohon vydrží pomáhat.
Vedle rozumné ceny za kvalitní elektropohon (na rozdíl od některých levných elektrokol tady víme, co kupujeme) může být důvodem pro přestavbu naše pěkné stávající kolo nebo i touha udělat si radost originální stavbou podle svých představ.
Vždy platí nenechat se převálcovat jednostrannou reklamou a vůbec byznysem především velkých firem. Ty v nedávné historii násilně zavedly nové obruče 29 a 27,5" když zjistily, že jim obchod stagnuje. Šestadvacítky už byly tak dobré, lehké, v podstatě dokonalé, že zákazník nic dalšího nepotřeboval. Mnozí z nás možná neví, že kola 29" používají ráfek 622 mm - rozměr používaný na trekingových, crossových a silničních kolech od nepaměti. Osobně volím pouze rozměr 26" - 559 mm (de facto novější než 29") pro lehkost jízdy ve smyslu akcelerace a obratnosti - jakoby větší svobody, kterou přináší. Výhodou je i snažší manipulace, např. při nakládání do auta, protože lehčí je i rám a vidlice a kolo je i menší. Vím, že velké obruče jedou naopak hladčeji po kořenech, kamenech apod., ale zkuste si na tato už beztak těžká kola dát široké pláště 2,4". U šestadvacítek to je přirozené a jízda je pak zvláště pohodová. Byznys poškodil nemálo cyklistů tím, že je nalákal na "moderní" kolo, které však v případě především prvních let nástupu devětadvacítek bylo naopak zaostalé svojí špatnou geometrií a vysokou hmotností. Bylo by logické nechat cyklistu, aby si vybral, jestli chce kolo 29 nebo 26 palců, ale bohužel touha prodávat vnukla myšlenku zavést rozměr 27,5" jako trumf těm váhajícím. Trh je komplikovaný a vývoj stagnuje, protože je obtížné obsloužit 3× více variant. A investovat pouze do jedné, ale do které? Mám pocit, že teprve teď po letech se velké obruče začínají blížit úrovni, na které byly tehdy šestadvacítky.
V honbě za ziskem dnes v elektrokolech prosazují Bosch, Yamaha a další drahé středové motory. Mají i přednosti, že jsou v těžišti kola, ale mnohem víc nevýhod jako chybějící převody, téměř nemožná jízda bez baterie, pomalá jízda po rovině a z kopce, zvýšené opotřebení hlavních dílů přetěžováním řetězů a ozubení, vysoká hmotnost a cena. Logicky uvažujícím lidem se znovu jako v případě děvětadvacítek ježí chlupy. Proto mě potěšila zpráva, že se vývoj vrací k pohonu zadního kola. Motor v zadní ose, který používám, bude nahrazen zadním kolem. Ten je rotorem díky magnetům v ráfku a stator je umístěn v rámu v zadní vidlici. Systém je zatím velice drahý, ale je to jen otázka času. Jednou z variant je obzvláště sofistikované provedení Lightweight Velocité”Maglev” Hidden Motor Electric Bike. Celé kolo je pečlivě navrženo, aby jeho součásti fungovaly jako motor, a tak motorový systém váží jen 2kg. Na druhou stranu nejlevnější řešení, motor v zadním náboji, už má za sebou pěknou řádku let vývoje, takže váží také jen 2,2kg. Spolu s bytelnějším výpletem a ráfkem zatíží kolo dvě a půl kilogramy. Proto se s lehkým horským elektrokolem dostávám s malou baterií 150Wh na 13kg a obdobně nízké hmotnosti cca 14kg pak dosáhnu se špičkovým bajkem doplněným elektropohonem i s baterií 730Wh. S touto velikou baterií má kvalitní celoodpružené elektrokolo zhruba 18kg a každý bajker by si měl jízdu na takovém "elektropéru" alespoň vyzkoušet.
Uváděné hmotnosti platí pro kola 26". V jejich případě už takový optimista nejsem ve smyslu, že by se vrátila na výsluní a velké obruče vytlačila, ale jejich částečná obroda už nastala a bude posilovat. Příkladem je Merida 2016 se svým novým rámem 26". V katalogu uvádí:
JEDNODUCHÁ CESTA K MAXIMÁLNÍ SVOBODĚ
Jízda na MTB kole znamená vychutnávat si svobodu – a to je fakt. Žádný jiný typ cyklistiky není tak blízko k posouvání svých hranic, užíváním si přírody, nebo jen proháněním se po okolí ve vašem volném čase. Od chvíle, kdy se v 80. letech na scéně objevila první horská kola, se toho událo mnoho, ale jedna věc se nezměnila: spolehlivé 26-palcové hardtaily jako MATTS nabízejí přístup do světa horské cyklistiky i v sezóně 2016.
Komentáře
Přispívat do diskuze mohou jen přihlášení uživatelé.
V diskuzi není zatím žádný příspěvek
Kategorie: cyklistika, MTB
Návštěv: 15952
Dnes: 0
Online: 1