Úvod » Technika

Ibis nebo Brexit

publikováno 20.11.2018

aneb Co přijde z Ostrovů dříve?

Úvaha o získání kvalitního kola kultovní značky z Kalifornie.

V roce 1981 založil v Kalifornii tehdy mladý cyklista Scot Nicol malou firmu s názvem "Ibis Cycles". Dnes výrobce nádherných celokarbonových kol Ibis s patentovaným odpružením DW-Link. Nejen kvalitou odpružení ale i strategií se kultovní značka odlišuje a to především od těch velkých firem. Slovy Scota Nicola: „Nesnažíme se každý rok přijít s nějakou novinkou. Naše karbonové Mojo bylo uvedeno na trh v roce 2005 a i přesto, že se rám dočkal drobných úprav, má mnoho společného s původním modelem a vypadá pořád skvěle. Takže zákazníci, kteří si koupili Mojo v roce 2005, nemají důvod se cítit nějak špatně, že mají zastaralé kolo.“

Jediným problémem je cena, která je za rám od dvou a půl tisíce dolarů, na našem trhu od 80 tisíc Kč a kompletní kolo ve výbavě XT až XTR stojí 5,5-9,5 tisíce dolarů. Řešením je pořízení použitého kola. Největší výběr je v USA, kde se nabízí takhle vybavená starší kola kolem US $1000. Vzhledem k ceně dopravy a nákladům celního řízení z oblasti mimo EU je nejvýhodnější nákup z Anglie. Z vlastní zkušenosti vím, že lze získat Ibise Mojo SL s kompletním XTR osazením a karbonovou vidlicí 140 mm za £800. Občas se objeví nabídka i za £500. Nejčastěji to bývá kolem £1000 pro modely z let 2008-12 Mojo, Mojo SL (ještě lehčí rám), Mojo HD (zdvih 160 místo 140mm) a SL-R, HD-R, které mají pevnou zadní osu 12×142. Jsou v původním rozměru kol 26“ a to je zřejmě hlavní důvod, proč se jich Angličané zbavují.

V současnosti je univerzální Ibis Mojo zastoupen modelem Mojo 3 se zdvihem 130 vzadu/140 vpředu na kolech 27,5“. Variantou na 29“ je Ripley se zdvihy 120/130 mm. V kategorii enduro 27.5“ se nabízí Mojo HD4 153/160 a na 29“ Ripmo 145/160 mm zdvihu. Aktuální modely i v použitém provedení nejsou za tisícovku. Nejlevnější jsem zatím potkal Ibis Mojo 3 v ceně £2200 za kompletní kolo. Současný trend zmenšování hlavového úhlu a prodlužování rozvoru je znát v jistotě řízení, a tak si nechá líbit ještě větší rychlost ve sjezdu. Určitě to však nebude pro každého důvodem sahat tak hluboko do peněženky. Kola 27,5“ přispívají ke zvýšení stability, ale spokojený jsem s nimi nebyl. Coby šedesátník už nemám síly na rozdávání, upřednotňuji hravost, ochotu zrychlovat a zde to nebylo ono. Teprve na starších šestadvacítkách mi Mojo 3 dokonale vyhovuje. Na těchto menších kolech sice musím více hlídat pedály, protože šlapací střed je níž, ale dolů se dostalo i těžiště a to znamená jistotu a pohodlí jízdy. Při výměně kol jsem ocenil promyšlenou konstrukci nábojů Novatec, které mám u starších šestadvacítek. Dovolují montáž pevné osy 142×12 místo rychloupínací případně i s výměnou ořechu za nový XD pro kazetu s malým pastorkem 10 nebo 9 zubů. Kompatibilitu do nových rámů s Boost osami 148×12/110×15 zajistí adaptéry, v podstatě podložky osy a brzdového kotouče, např. Boost-Hub-Conversion-Kit.

Velký výběr použitého zboží poskytuje renomovaný Ebay, pro zaměření na Anglii je adresa www.ebay.co.uk. V případě, že prodejce neposílá zboží do zahraničí, lze využít služeb např. www.nakupyvanglii.cz.  Po registraci zde přidělí anglickou adresu a po doručení zboží od prodejce ho uloží do skladu, do 30 dnů zdarma. Na váš pokyn a po zaplacení dopravného, které je za kolo asi £30, posílají kolo na určenou adresu.  

Angličanům v otázce Brexitu většinou fandíme, ale dostupnosti kvalitního zboží z tohoto vyspělého trhu to neprospěje. Mnozí z nás si chceme splnit sen. Třeba právě bytelné a pohodlné, přesto lehké a do kopců hbitě se deroucí celopéro za dobrou cenu.

Raději neváhejme!

Stránky výrobce https://www.ibiscycles.com/ 

a několik odkazů na testy kol Ibis (ale je to ve všech stále dokola – samá chvála) 

http://www.bikeandride.cz/2012/02/ibis-mojo-sl-test/

https://www.dolekop.com/clanek/5512-test-ibis-mojo-hd-3

https://www.worldwidecyclery.com/blogs/worldwide-cyclery-blog/ibis-mojo-3

https://www.fanatikbike.com/blogs/engage/ibis-mojo-3-long-term-review

https://reviews.mtbr.com/ibis-mojo-hd4-first-ride-review

https://mbaction.com/reivew-ibis-ripmo-29/     

Lubajk

Komentáře

Přispívat do diskuze mohou jen přihlášení uživatelé.

V diskuzi není zatím žádný příspěvek

Kategorie: cyklistika, MTB

Návštěv: 15753
Dnes: 0
Online: 1

Naši sponzoři a partneři
  • Vanad 2000 a.s.
  • Vanad design s.r.o.
  • Mirakonstrukt s.r.o.
  • Mirasport s.r.o.
  • MIRAT s.r.o.

Aktualita

Jde to, ale dře to

Dřív než v Orlických horách to tentokrát bylo na běžky doma za humny

Kalendář akcí

« 04 / 2024 »
Po Út St Čt So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Nejbližší akce

Anketa



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace